06/03/2024
Всі ми щодня купуємо товари або оплачуємо послуги, а отже, є споживачами. Трапляються випадки,…
Всі ми щодня купуємо товари або оплачуємо послуги, а отже, є споживачами. Трапляються випадки, коли ми купуємо товар неналежної якості. Якими повинні бути наші дії, якщо таке трапилось?
Держава забезпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потреб, і гарантує придбання або одержання продукції іншими законними способами в обсязі, що забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров’я і життєдіяльності відповідно до статті 5 Закону України «Про захист прав споживачів».
Товари, роботи чи послуги бувають належної або неналежної якості тобто, коли існує невідповідність інформації про продукцію, наданої виробником (виконавцем, продавцем) чи вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред’являються до неї.
Товар неналежної якості – товар з будь-якою невідповідністю вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред’являються до неї, а також інформації про продукцію, наданій виробником (виконавцем, продавцем). Товар неналежної якості може підлягати обміну (поверненню) протягом гарантійного строку, який зазначається в документах, котрі додаються до продукції.
Якщо споживач протягом встановленого гарантійного строку виявив недоліки, згідно частини 1 статті 8 Закону України «По захист прав споживачів», в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
Також, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством та на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми або ж заміни товару на такий же товар чи аналогічний у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару.
Відповідно до закону вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа. Такими документами можуть бути: договори, квитанції, чеки, акти виконаних робіт, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічні паспорти чи інші документи, що їх замінюють, з позначкою про дату продажу.
Продавець і виробник під час продажу (реалізації) товару зобов’язані інформувати споживача про підприємства, що задовольняють вимоги споживача, а ці підприємства, в свою чергу, мають прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.
Частина 3 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів» встановлює право споживача пред’являти вимоги продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги, за місцем знаходженням споживача в усній або письмовій формі за допомогою листа-претензії або листа вимоги.
Якщо товар, який треба доставити продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) та повернути назад споживачеві є великогабаритним або має вагу понад п’ять кілограмів то, всі витрати бере на себе продавець, виробник (підприємство, що виконує їх функції).
Продовольчі товари неналежної якості підлягають заміні, також, в даному випадку, споживач має право на повернення сплачених коштів.
Споживач має право вимагати заміну товару, який має недоліки, на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості ціна на який змінилася, в такому випадку, перерахунок вартості товару не провадиться. У разі заміни споживачем товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) перерахунок вартості товару з недоліками, у разі підвищення ціни, провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості на час купівлі.
ВАЖЛИВО! Вимога про заміну товару підлягає негайному задоволенню, а в разі необхідності перевірки якості – протягом 14 днів або за домовленістю сторін. При відсутності товару вимога споживача про заміну товару підлягає задоволенню у двомісячний термін з часу відповідної заяви.
Споживач також має право на безоплатне усунення недоліків товару, які повинні бути усунені протягом чотирнадцяти днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк.
Під час ремонту товару споживач має право вимагати у продавця інший товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації), незалежно від моделі. Для цього варто звернутись з письмовою вимогою до продавця, який повинен надатий відповідний товар з обмінно-резервного фонду. Перелік товарів обмінного фонду наведено у Додатку N 2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 року № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів»
За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установленого строку (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.
Якщо під час усунення недоліків замінюється комплектуючий виріб або складова частина товару, на які встановлено гарантійні строки, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється починаючи від дня видачі споживачеві товару після ремонту.
Окрім того, споживач має право розірвати договір. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а у разі неможливості – за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів. Сума, яку повинен повернути продавець, виробник або виконавець у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час пред’явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості товару на час купівлі.
Захист прав споживачів – це гарантований законодавством контроль за якістю й безпечністю продукції та всіх видів робіт з боку держави. У випадку якщо Ваші права були порушені звертайтесь до ЮК ФЕМІДА, ми знаємо як Вас захистити!